StillAlive, cocreatie Lang Leve Kunst en Rietveld Lyceum

Vanaf 6 december doet de reizende expo van negen Achterhoekse gemeentelijke stillevens Doetinchem aan. De prachtige werken van kunstenaar Louise te Poele leveren de inspiratie voor andere projecten van de opdrachtgever van deze werken, het Cultuur- en Erfgoedpact Achterhoek. Bijvoorbeeld StillAlive, een samenwerking tussen Lang Leve Kunst & Naoberschap (LLK) en het Rietveld Lyceum te Doetinchem, waarbij leerlingen van Kunstklas 3 samen met een oudere een stilleven maken. Kunstdocenten Jeanet Mosselman en Joke Kok vertellen over de meerwaarde van deze cocreatie.

 

Waardevolle lessen uit samenleving

Joke Kok over de inhoud van het project: “De 3ejaars leerlingen uit de Kunstklas interviewen een oudere uit hun eigen kenniskring en maken vervolgens met voorwerpen en aandenkens uit het leven van die oudere een stilleven. Deze stillevens en de bijhorende verhalen willen wij exposeren tegelijk met de expositie van de werken van Te Poele in het Stadsmuseum.” De docenten vinden het belangrijk en waardevol om met leerlingen aan te sluiten bij projecten uit de samenleving: “De waarde van school is niet alleen wat je uit boeken en van de docent leert, midden in de samenleving leer je de meest waardevolle lessen. Dat de leerlingen ook echt in gesprek gaan met een oudere maakt het nog specialer.”

 

Masterclasses boeiend en leerzaam

Zomaar wat spulletjes bij elkaar zetten en dat een stilleven noemen is niet zo interessant. Om de leerlingen bagage te geven zodat ze de diepte in kunnen, nodigde LLK kunstenaars uit voor masterclasses. Louise te Poele kwam zodoende naar het Rietveld om de leerlingen te vertellen over haar werkwijze, waar ze inspiratie vandaan haalt en hoe ze in gesprek gaat met een opdrachtgever. Documentairemaker Jesse de Vries leerde jongeren over hoe goed het werkt als je kwetsbaar opstelt tegenover een oudere en hoe je je verhaal interessant maakt. Ook fotografie was onderdeel van een les. Jeanet Mosselman: “Deze gastlessen zijn echt een meerwaarde voor de leerlingen. Het werk toch anders als “een vreemde” uit de praktijk komt vertellen, dat blijft hangen. En omdat alles precies aansluit op wat de leerlingen zelf gaan maken, worden deze lessen als heel boeiend en leerzaam ervaren.”  

 

Op dit moment zijn de leerlingen nog volop bezig met het interviewen van de ouderen en het maken van de stillevens. Jeanet: Ze maken zelf prachtige kunstwerken en een verbinding met kunst en de maatschappij, dat is misschien nog wel de mooiste les.”

© Gruitpoort 2018 Design & concept: Frappant - Techniek & CMS: BeSite | Sitemap