De kracht van de kaart

 

Hoe geven scholen betekenis aan de samenwerking met Kunstkr8? Bevalt het proces en hoe reageren de leerlingen op het initiatief? Cultuurcoach Sofie Cornelissen spreekt met drie betrokkenen: Arjen Stapelbroek, Nicole Visser en Jose Broekhof.

‘Wij vinden de creatieve ontplooiing van onze leerlingen erg belangrijk'

Voor een aantal PRO8 scholen is de Kunstkr8 nieuw, voor andere onderwijsinstellingen is Kunstkr8 al langere tijd een begrip. Zo ook bij basisschool Octa. Leerkracht Nicole Visser vertelt over de samenwerking die inmiddels al een aantal jaar loopt: “In onze brainstorm kwamen we uit op drie keer per jaar drie weken kunstlessen in verschillende disciplines, gegeven door de leerkrachten. Een kunstcircuit! Ik ken dat zelf nog van vroeger uit op school.” Ter voorbereiding was er wel een helpende hand van buiten nodig, vertelt de leerkracht: “Daarvoor kregen we met het hele team een sessie met Daniëlle Bouwmeester. Dit was essentieel, dat iedereen erin werd meegenomen. En na die bijeenkomst hadden we zoiets van DIT IS HET! Kunstdocenten maken echt wat in ons los.”

Inmiddels ontwikkelt Octa samen met kunstdocenten uit vijf verschillende disciplines een doorlopende lijn, in groepsdoorbroken vorm. Groepsdoorbroken maakt dat je andere dingen kunt doen en dat leerlingen uit verschillende groepen met elkaar samenwerken, samen tot oplossingen komen en elkaar inspireren.

Kunstkaarten

Bij basisschool St. Jozefschool in Azewijn werken ze sinds een jaar met kunstkaarten. “Ik vind het belangrijk om met Kunstkr8 niet zomaar wat te doen, maar om iets te ontwikkelen dat écht bij ons en thematisch onderwijs past”, aldus Jose Broekhof, de interne cultuurcoördinator. “Nu is het verweven, het is van waarde omdat het in het kernconcept past.” Inmiddels is duidelijk voor de school dat de kunstkaarten werken, al kunnen ze er nog wel wat begeleiding bij gebruiken: “De kaarten zijn super duidelijk ontwikkeld, wij en de leerlingen snappen het en volgen de stappen, gaan mee in het proces en het is een succes. Maar hoe werkt het echt? Daarom komen de kunstdocenten die deze kaarten ontwikkeld hebben ons dit jaar hier in trainen. Ik denk dat als je eenmaal zelf hebt ervaren, het meer bij ons gaat leven en kunnen we er nog meer diepgang aan geven."

De samenwerking met scholengemeenschappen kunnen zich ook uiten in andere vormen, neem bijvoorbeeld de Roncalli school. Daar hebben ze sinds kort een creatief atelier. Het atelier is nog leeg, maar wekt al nieuwsgierigheid. ‘Wat komt hier?’, ‘Waarvoor is dit?’ vragen de leerlingen geregeld. “We waren als school bezig met nieuwe meubels, samen met een architect”, vertelt Arjen Stapelbroek, schoolleider Roncalli. “Toen bood Kunstkr8 de mogelijkheid om een atelier te ontwerpen. We zijn met een commissie vanuit onze visie meerdere malen gaan praten met de kunstdocenten. Kunstdocenten kwamen met inspirerende ideeën waar ik meteen helemaal enthousiast van werd. En zij konden ons goed bevragen om zo de wensen zo concreet mogelijk in beeld te krijgen.”

 

Lees meer

Arjen Stapelbroek >>

Nicole Visser >>

José Broekhof >>

 

Meer Gruitpoort

Meer

Binnenkort

Film 15 oktober 2019

La ragazza nella nebbia

Theater 8 mei 2020

WhatEverHappens | Ongekend!

Events 16 oktober 2019

Achterhoek Business Challenge

© Gruitpoort 2019 Design & concept: Frappant - Techniek & CMS: BeSite | Sitemap