José Broekhof

Kunstkaarten

Van St. Jozef in Azewijn spreek ik met José Broekhof, coördinator Kernconcepten, over kunstkaarten bij de kernconcepten. Per kernconceptthema bepalen de leerkrachten welke doelen de leerlingen moeten behalen en richten ze daar het onderwijs op in. Opdrachtkaarten voor de zaakvakken en andere vakken is daarin bij de leerlingen bekend, daar komt de keuze voor Kunstkaarten uit voort. Jose: ‘Ik vind het belangrijk om met Kunstkr8 iets te ontwikkelen wat écht bij ons en ons thematisch onderwijs past. Niet iets nieuws erbij, nu is het echt verweven, het is van waarde omdat het in het kernconcept past."

Wat is je opgevallen bij het werken met de kunstkaarten?

De kunstkaarten zijn niet zomaar losse lesjes. Je moet de leerlingen met een gezamenlijke start meenemen in een kader. Het is echt samen beginnen en aftasten. Als je het goed voorbereidt kost dat geen moeite. Procesgerichte didactiek helpt daar in, die opbouw is prachtig om te zien. Je ZIET dat met deze kunstkaarten het thema nog veel beter binnen komt en door de gezamenlijke start en handzame kunstkaarten gaan de leerlingen daarna bevlogen en zelfstandig aan de opdracht. Ik herinner mij nog heel goed een drama les, het leek makkelijk omdat de situatie heel dicht bij de belevingswereld van de leerlingen lag, maar de opdracht bleek best moeilijk. Vervolgens herhalen ze de opdrachten eindeloos, ze willen het nog een keer en nog een keer. In de klas, op de gang, tijdens het buitenspelen. Leerlingen waren heel betrokken! Ook bijvoorbeeld de dansles over water en vuur waarbij een groot gedeelte beschouwen is. Beschouwen moet je aanleren, dat kun je een kind niet alleen laten doen. Door het beschouwen konden de leerlingen vervolgens genieten van de opdrachten en kwamen juist helemaal in hun rol.

Dus dit werkt?

De kaarten zijn nu een jaar in gebruik en we zijn er achter dat we als team toch een training willen om het proces gericht werken beter te leren begeleiden. De kaarten zijn super duidelijk ontwikkeld, wij en de leerlingen snappen het en volgen de stappen, gaan mee in het proces en het is een succes. Maar hoe werkt het echt? Daarom komen de kunstdocenten die deze kaarten ontwikkeld hebben ons dit jaar hier in trainen. Ik denk dat als je eenmaal zelf hebt ervaren, het meer bij ons gaat leven en kunnen we er nog meer diepgang aan geven.

 

Wanneer er weer ruimte voor is wil ik dit traject uitbreiden door de kunstkaarten ook voor het vak muziek te ontwikkelen. We hebben AMV en dat is prima, maar meestal niet ingebed aanbod. We willen daarnaast dus ook muziekkaarten die net zoals dans en drama, geheel aansluiten op onze thema’s. Voor beeldende vorming  gebruiken we als bron de methode 'Laat maar Zien’, veel lessen kunnen we aansluiten bij het kernconcept, voor nu kunnen we daar mee uit de voeten. Maar ook voor beeldende vorming zou het in de toekomst kunnen zijn dat we daarin ondersteuning van Kunstkr8 wensen.

Meer Gruitpoort

Meer

Binnenkort

Film 15 oktober 2019

Instinct

Theater 8 mei 2020

WhatEverHappens | Ongekend!

Events 16 oktober 2019

Achterhoek Business Challenge

© Gruitpoort 2019 Design & concept: Frappant - Techniek & CMS: BeSite | Sitemap