Kunst rouleert

Kunst rouleert

7 kunstenaars tegelijkertijd in de school.
Basisschool het Timpaan laat zich inspireren!

 

Basisschool het Timpaan heeft reeds deelgenomen aan een eerder traject en weet goed hoe ze cultuureducatie kwaliteit gaan geven. Tijdens 4 inspiratierondes met maar liefst 7 kunstdocenten per keer krijgen de leerkrachten les in meerdere kunstdisciplines. Dans, theater, media- creativiteit, beeldend & techniek, beeldend 2d, mode en hybride kunst passeren de revue! Hybride kunst is een mengvorm van alle disciplines waarbij de onderzoeksvraag centraal staat.

De leerkrachten doen inspiratie en kennis op om in samenwerking met de kunstdocenten lessen en/of kunstactiviteiten te ontwerpen die aansluiten bij de methode Blink. Vakintegratie! Met als doel de bestaande lesstof te verdiepen en te verrijken. De thema’s uit het vak wereldoriëntatie lenen zich bij uitstek voor deze verdieping in de kunstlessen. Zodoende krijgt kunst en cultuureducatie als vanzelf een plek in het dagelijkse onderwijsaanbod.

 

Kunst in roulatie!

De kunstenaars komen tegelijkertijd in de school om inspiratieworkshops te geven rondom hun discipline. In workshops van 1.5 uur krijgt het leerkrachtenteam les in allerlei mogelijkheden, technieken en bijzondere invalshoeken. Het team rouleert en iedereen zal aan het einde van het traject les gehad hebben in alle disciplines! Alle thema’s die het Timpaan behandelt in de lessen zullen aan bod komen. De ambitie is om het team genoeg zelfvertrouwen en vaardigheden mee te geven om de kunstlessen zelf te kunnen geven en verder vorm te geven. Een dansles hoeft niet ingewikkeld te zijn, de kunst is het lef hebben om het gewoon te doen!

 

Breed palet van disciplines

Het Timpaan zet vol in op hun visie: Ieder talent zijn plek. Elk kind moet de mogelijkheid krijgen om in ieder geval dat talent te ontdekken en te ontplooien. Daarom is er nu sterk de behoefte om leerkrachten te coachen in een breder palet van disciplines. De wens is om een programma samen te stellen, dat elke leerkracht kan geven ongeacht talent en specialisaties. Uitgangspunt is dat iedereen uiteindelijk op simpele wijze kunstlessen kan geven! Borging van het cultuurprogramma in het curriculum staat voorop. De kunstvakken krijgen een vaste plek in het curriculum en zijn niet meer afhankelijk van ‘een kunstzinnige of gespecialiseerde leraar’. Alle leerkrachten moeten uit de voeten kunnen met het programma.

Doel is dat de leerling, na het doorlopen van de basisschool, basisvaardigheden heeft ontwikkeld op het gebied van 7 verschillende kunstdisciplines en zijn eigen talent kent!

Map met procesgerichte kunstlessen

Aan het einde van 2020 zal er in cocreatie een map met kunstlessen ontwikkeld zijn, die aansluiten op de lessen en waar alle leerkrachten uit kunnen putten.

Meer Gruitpoort

Meer

Binnenkort

Film 15 oktober 2019

Instinct

Theater 8 mei 2020

WhatEverHappens | Ongekend!

Events 16 oktober 2019

Achterhoek Business Challenge

© Gruitpoort 2019 Design & concept: Frappant - Techniek & CMS: BeSite | Sitemap