Arjen Stapelbroek

Creatief atelier

Sinds 2 weken heeft de Roncallischool een creatief atelier in school. Het atelier is nog leeg, maar wekt al nieuwsgierigheid. “Wat komt hier?” “Waar voor is dit?” vragen de leerlingen geregeld. "We waren als school bezig met nieuws meubels, samen met een architect", vertelt Arjen Stapelbroek, schoolleider Roncalli. "Toen bood Kunstkr8 de mogelijkheid om een atelier te ontwerpen. We zijn met een commissie vanuit onze visie meerdere malen gaan praten met de kunstdocenten. Kunstdocenten kwamen met inspirerende ideeën waar ik meteen helemaal enthousiast van werd. En zij konden ons goed bevragen om zo de wensen zo concreet mogelijk in beeld te krijgen."

En waartoe hebben die gesprekken geleid?

"Wij vinden de creatieve ontplooiing van onze leerlingen erg belangrijk. We willen dat de leerlingen leren om vrij en zelfstandig aan creatieve opdrachten te werken. Op basis van advies en expertise van de kunstdocenten hebben wij ervoor gekozen dat de leerlingen zowel staand als zittend moeten kunnen werken en eerst basistechnieken leren toe te passen, zoals werken met houtskool en potloden. Leerlingen moeten de materialen zelf kunnen pakken. Daarvoor is nodig dat de leerlingen weten hoe je omgaat met materialen en alle materialen moeten in de kast te vinden zijn. De leerkracht bespreekt dit vooraf met leerlingen, daarna gaan ze zelfstandig werken."

Hoe houden jullie zicht op de kwaliteit van de uitvoering van de opdracht?

"De kunstkaarten zijn ontwikkeld volgens procesgerichte didactiek, waarin elk thema dat we hebben toegepast kan worden. We geloven dat procesgerichte didactiek bijdraagt aan de kwaliteit van de creatieve opdrachten. Wanneer het atelier in gebruik is, moeten we gaan ontdekken hoe onze rol van begeleiding daar ook een plek in krijgt. Het is spannend hoe het bij ons gaat werken. Uiteindelijk is het de kracht om de (kunst)kracht bij de leerkracht los te halen. We willen de leerkracht in zijn/haar kracht zetten en daar hebben we inspirerende kunstdocenten voor nodig."

Is de architect nog betrokken in dit proces?

"Afgelopen jaar hingen er kunstwerken in onze school, maar deze waren niet van onze leerlingen. Er zijn 2D plekken gecreëerd (zinkborden) voor het platte werk en er zijn kasten opgehangen voor het 3D werk. Dat geeft de mogelijkheid om kunstwerken van de leerlingen te etaleren. Het atelier spreekt mij persoonlijk heel erg aan omdat de kinderen hun creativiteit erin kwijt kunnen en dat het werk (in progress) ook zichtbaar is. Leerlingen zien het werk van elkaar en ik hoop dan stiekem dat ze het er samen over gaan hebben."

Meer Gruitpoort

Meer

Binnenkort

Film 14 november 2019

Portrait de la jeune fille en feu

Theater 27 november 2019

‘FEEST’ - GRID Junior

Events 14 november 2019

RAS-café

© Gruitpoort 2019 Design & concept: Frappant - Techniek & CMS: BeSite | Sitemap