Missie Iris

Als theaterdocent en regisseur heb ik altijd genoten van de kinderen die ik zag groeien tijdens mijn lessen. De ontwikkeling in lef, creativiteit, inventiviteit en zelfvertrouwen is, naast het vaardig worden in techniek, het mooiste wat er kan gebeuren.

Welke kleuter wil nou niet dansen, toneelspelen of tekenen? Omdat ze gaandeweg de techniek en vaardigheden missen om het op ‘niveau’ te blijven uitvoeren krijgen kinderen steeds minder zelfvertrouwen. ‘Ik ben niet creatief’ is een veelgehoorde en vooral vreemde uitspraak voor een kind! Ik ben idealistisch en geloof echt dat creativiteit te trainen is. Daarom pleit ik voor structurele kunstlessen de hele basis en middelbare school periode door, die net zo serieus genomen worden als de basisvakken. De kinderen van nu zullen opgroeien in een samenleving waarin de digitalisering nog verder groeit , kennis kan makkelijk van internet geplukt. Daarom zal het creatief vermogen steeds belangrijker worden!

Samen met de Gruitpoort onderstreep ik het belang van een rijke aanwezigheid van kunst in de school en de stimulans van verbeeldingskracht bij het kind. Ik gun ze vele magische ervaringen! Belangrijk vind ik om creativiteit de ruimte te geven! Dat betekent voor de leerkracht het loslaten van bestaande structuren, het kijken op de klok en meetbare resultaten. En aandacht voor het proces , waarbij het kind centraal staat en niet het werkje dat aan de muur moet komen te hangen. Belangrijk is om geen waarde oordeel te geven, daardoor wordt het kind vrij om te maken wat het wil! Want pas als het uit het kind zelf komt, zal het beklijven en waarde krijgen.

Meer Gruitpoort

Meer

Binnenkort

Film 14 november 2019

Portrait de la jeune fille en feu

Theater 27 november 2019

‘FEEST’ - GRID Junior

Events 14 november 2019

RAS-café

© Gruitpoort 2019 Design & concept: Frappant - Techniek & CMS: BeSite | Sitemap